10 พฤษภาคม 2557

Short Note Marketing Management


1. SWOT Analysis
    a. Internal Environment --> SW: กลยุทธ์ Inside Out พิจารณาหลัก 3C (company, customer, competitors)
        - 4Ps(Tangible product) or 7Ps(Intangible product)
    b. External Environment -->OT: กลยุทธ์ Outside In
        - ทั่วไป:STEPL(social, technology, economy, political, legal)
        - สถานะการณ์การแข่งขัน: 5-force model(คู่แข่งรายเดิม, คู่แข่งรายใหม่, สินค้าทดแทน, ลูกค้า, supplier)
   c. Market Analysis
       - BCG model: dog, question mark, star, cash cow
       - Ansoft model: เจาะตลาดเพิ่ม, พัฒนาตลาด, พัฒนาผลิตภัณฑ์, กระจายความเสี่ยง
       - PLC: เริ่มต้น, เติบโต, คงที่, ถดถอย

2. STP Analysis
    a. Market Segmentation (demographic, geographic, behavioral, psychological)
    b. Market Targeting
        - Market Grid: แกนX market segmentation, แกนY product category
        - 6W1H (who, what, where, when, why, whom, how)
    c. Market Positioning (perceptual map)

3. Marketing objective (awareness, gain market share, remind&recall, harvest or delete)
    a. พิจารณา PLC ประกอบว่าอยู่ช่วงใด

4. Marketing strategy (base on PLC, product classification)
    a. Product strategy: brand identity, brand equity, brand DNA, brand content
    b. Price strategy: demand-orient, cost-orient, profit-orient, competition-orient
        - Demand-orient approach (มุ่งความต้องการ): skimming pricing, penetration pricing, prestige pricing, odd-event pricing, target pricing, bundle pricing, yield management pricing
        - Cost-orient approach (มุ่งต้นทุน): standard markup pricing, cost-plus pricing
        - Profit-orient approach (มุ่งกำไร): target orient pricing, target return-on-sale pricing, target return-on-invetment pricing
        - Competition orient approach (มุ่งแข่งขัน): customary pricing, above or below -market pricing, loss-leader pricing
    c. Place strategy: selective, intensive, exclusive
    d. Promotion or IMC (Ad, SP, PS, PR, DM) below the line, above the line, online & offline marketing, social networking marketing, viral marketing

Note:
IMC: หมายถึงการสื่อสารแบบบูรณาการ หรือการสื่อสารแบบองค์รวม เป็นการใช้เครื่องมือสื่อสารทางการตลาดที่สอดคล้องกันทุกกิจกรรม ทั้งโฆษณา การใช้พนักงานขาย การส่งเสริมการขายการประชาสัมพันธ์ การตลาดทางตรง เพื่อให้เกิดข้อมูลที่สอดคล้องกันไปยังผู้รับทุกคน

การออกแบบ IMC ตามหลัก PLC:
- ช่วงเริ่มต้น ทำการสื่อสารเพื่อแนะนำผลิตภัณฑ์
- ช่วงเติบโต ทำการสื่อสารเพื่อชักชวนผู้บริโภคหน้าหน้าใหม่
- ช่วงอิ่มตัว ทำการสื่อสารเพื่อย้ำเตือนให้เกิดการจงรักภักดี
- ช่วงถดถอย ใช้จ่ายน้อยสุดในการส่งเสริมการตลาด


ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น

อยากรู้เรื่องทฤษฎีการตลาดกับผู้เชี่ยวชาญ ผมแนะนำ M.B.A. (Marketing) Ramkhamkaeng .. แต่ถ้าอยากรู้ว่าเรียนการตลาดแล้วจะประยุกต์ใช้กับธุรกิจประกันชีวิตและที่ปรึกษาการเงินได้อย่างไร คุณต้องมีโค้ชแนะนำ ครับ

วางแผนการเงินกับ #finadvisor #ความมั่งคั่งเริ่มต้นที่นี่ finadvisor.co
โค้ชส่วนตัว ช่วยวางแผน

×
News